RECENZE České celebrity postavami „mediálního románu“

By | 22. 4. 2009

Lidové noviny, Média, 23.12.2002, David Shorf

Recenze

Kdo by si chtěl trochu přičichnout k životu českých celebrit a pseudocelebrit takzvaně ˝zevnitř˝, toho kniha René Decastela dozajista uspokojí. A co teprve, když zjistí, že postavy jeho románu nejsou jen čirá imaginace, ale skuteční aktéři pražského showbyznysu.

Autor měl k inspiraci velmi blízko, protože s ˝pozlátkem˝ české zábavy pracuje takřka denně. Jako muž číslo dvě Herbeckova impéria společenských časopisů (Esquire, Cosmopolitan, Harpers Baazar atd.) se mu předlohy jeho příběhu doslova předvádějí před psacím stolem. A soudě podle cynického nadhledu, s jakým vykresluje nešťastné vztahy svých hrdinů, by jeden usoudil, že mu povrchnost králů a královen českých bulvárů pěkně leze na nervy.

Pražské hvězdy na scéně

˝Zasvěcení˝ čtenáři určitě už po několika kapitolách rozpoznají pražské hvězdy a hvězdičky, byť se v románu jmenují jinak, mají zkreslené tělesné charakteristiky, či jsou dokonce i jiného pohlaví. Renč, Tofi, Jasanovská, Macháček, Ludvík – to je jen skromný výčet osobností, které lze rozpoznat jako předlohy Decastelova románu. K tomu je ovšem třeba přičíst i postavy z takzvané druhé strany zákopu, ty, kteří zkreslený svět pseudocelebrit na desetimilionovém trhu přenášejí do panelákových bytů – novináře společenských časopisů. A ani ty Decastelo ve své fikci nešetří. Pro ukojení alespoň minima zvědavosti lze naznačit, že ke koloritu pražské noční bohémy se patří vědět, který herec vymetá dlouhá léta všechny možné i nemožné večírky a nikdo neví, čím se živí. Nebo například která krásná dívka se dostala do ˝recyklace˝ společenských magazínů, aniž by se si jí podařilo v kariéře cokoliv kromě milostného poměru s hollywoodskou hvězdou. (Třeba autor někdy vydá jako bonus dešifrovací klíč. Oops! Nápad za milion!) To je ale jen jeden zajímavý aspekt románu. Přesto bych řekl, že právě ten dodává příběhu hlavních hrdinů Jakuba a Zuzany na autentičnosti. S vědomím autorovy inspirace ve skutečném chování modelek, herců a zpěváků totiž příběh dostává nový rozměr: čtenář má šanci si uvědomit, jaké hodnoty jsou měřítkem úspěchu v Praze 13 let po pádu komunismu. Příběh typických ztracenců raného českého kapitalismu totiž vypráví hlavně o zploštělých vztazích, nedostatku lásky – vše jakoby na podkladu iluze světa superkrásných a superslavných. (Poznámka pro nepražského čtenáře: k dokreslení absurdnosti některých situací, např. rozhovoru ve fitnesscentru, doporučuji představit si postavy hovořící silně pražským přízvukem. Samohlásky na konci se vyslovují tak, že například slovo ˝hrochy˝ bude mít na konci široké otevřené A, a ústa po vyslovení pak zůstanou asi půl vteřiny otevřená). Zajímavým záměrem je nastavení čtenářova vztahu k hrdinům. V knize neexistuje postava, s níž by se čtenář mohl plně identifikovat. Dokonce i k oběma hlavním hrdinům lze v mnoha situacích cítit lehké znechucení. Pojďme ale naznačit synopsi románu.

Lehké zhnusení

Hlavní mužský hrdina Jakub se rozhodne radikálně zrychlit svůj postup na výsluní české slávy. Vybavení má dostačující: začínající model je nositelem tváře ŕ la Tom Cruise, má za sebou pět let v posilovně a k tomu pár nafocených kampaní. Instinkt a ˝zkušenost˝ z toho ˝jak to chodí ve velkém světě˝ vedou Jakuba k vymyšlení plánu Casanova. Uprostřed živého vysílání na komerční televizní stanici vystoupí se svým poselstvím a sdělí zkoprnělému národu, že měl v posteli bezmála šest tisícovek žen. Jakub je spokojený, skandál se podařil a katapult na titulní strany bulvárních deníků zafungoval. Už po cestě ze studia zvažuje, zda by se neměl zbavit své okoukané přítelkyně Zuzany a vyměnit ji za něco reprezentativnějšího. Zde se příběh poprvé dělí a předává vypravěčský mikrofon Jakubově přítelkyni Zuzaně, redaktorce společenského časopisu. Ta dychtivě čeká, až se její chlapec objeví v televizi. Všechny přítelkyně jí udělaného hezouna už tak závidí, co teprve po tomhle. Jakub však Zuzanu s dramaturgií svého představení neseznámí… Román se až do konce dělí se čtenářem střídavě o Zuzanin a Jakubův příběh. A stejně jako Cosmopolitan mají číst určité ženy a Esquire určití muži, může i čtenář přepínat na mužskou – Jakubovu a ženskou – Zuzaninu část story. V nevyřčeném pozadí knihy visí ve vzduchu mnoho otázek, které Generace X musí řešit každé nové ráno. Jsem dost hezký/á, abych si našel partnera mých snů? Co mám udělat, abych žil/a ve stejně ˝úžasném světě krásných modelek a úspěšných režisérů˝? Není můj život moc nudný? Nový román René Decastela O ženách vím vše je typickým městským románem. Co tím mám na mysli? Když si ho přečtete, dýchne na vás atmosféra velkého města plného malých ztracených osudů. Dalo by se říci s nadsázkou, že všichni hlavní aktéři knihy vynakládají enormní úsilí k dosažení naprosto pochybných životních cílů. Přesto jsou nám tak nějak povědomí. Víc naznačovat raději nechci.

Be Sociable, Share!